Het verhal van Tatiana banner
Het verhaal van Tatiana
Het verhaal van Tatiana
Iedereen bij Antes heeft een verhaal. In dit verhaal vertelt Tatiana over heden en verleden. Haar verhaal en de verhalen van haar collega’s vormen samen het verhaal van Antes. Het verhaal van een organisatie waar iedereen telt. Een verhaal waar we trots op zijn.
Paspoort | |
Wie: | Tatiana |
Functie: | manager Zorg en klinisch psycholoog bij Sarr Expertiseteam Autisme (Antes en Youz) |
Bij Antes sinds: | de oprichting; tot 2012 bij voorloper Bouman Verslavingszorg, toen weggegaan en bij Sarr gaan werken dat toen viel onder Bavo-Europoort en Lucertis. |
Antes is: | ‘Een organisatie waar mensen beter maken bij iedereen voorop staat.’ |
Luister het verhaal van Tatiana:
‘Soms is iemand nauwelijks in staat tot communicatie, maar we geven niet zomaar op’
“Ik voel me soms net een kat die in zijn eigen staart bijt. Ik ging tien jaar geleden bewust weg bij Bouman Verslavingszorg. Zien of het ook anders kon. Ik ben overgestapt naar Bavo Europoort/Lucertis. En toen kwam in 2017 de fusie. Nu zie ik om me heen gewoon weer dezelfde collega’s waar ik tien jaar geleden afscheid van heb genomen en hebben we weer hetzelfde mailadres. Dat is toch grappig?”
“Ik werk de helft van mijn tijd voor Antes en de andere helft voor Youz. Allebei onderdeel van Parnassia Groep, maar echt verschillende organisaties. Dat heeft natuurlijk te maken met de doelgroep: Youz is er voor de jeugd en Antes vooral voor volwassenen en ouderen. Bovendien zijn ze allebei ook weer ontstaan uit andere voorlopers. Sommige voorlopers waren in mijn beleving meer ‘top-down’ georganiseerd en anderen zijn meer ‘bottom-up’ gewend. Maar het gaat steeds meer naar elkaar toe.”
“Ik zie Antes nu uitgroeien tot één organisatie. Als manager maak ik deel uit van het managementteam Zorg, met managers van andere teams. Ik ben manager van het Autisme Expertiseteam en daar werk ik ook als klinisch psycholoog. Ons team werkt voor heel Antes, voor de hele Parnassia Groep eigenlijk. Dus ik kom overal. En overal zie ik steeds die rode draad: iedereen wil helpen. Mensen beter maken staat bij alle collega’s voorop.”
“In de zorg die wij bieden, gaat het wel om kleine stapjes. Bij mijn doelgroep, mensen met autisme, gaat de problematiek meestal niet helemaal weg. Iemand gaat niet ‘volledig genezen’ de deur uit. Wel kunnen we bijdragen aan een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven voor onze cliënten.”
“We moeten daarvoor ook wel eens ‘out of the box’ denken. Met sommige cliënten is het in het begin lastig om contact te maken, of ze zijn al op allerlei plekken geweest en niets heeft gewerkt. Dat kan zowel voor de cliënten als voor ons frustrerend zijn, maar we geven niet zomaar op. Iedereen verdient een plek in de maatschappij en een fijn leven. Om dat te bereiken moet je soms onorthodoxe wegen bewandelen. Ik denk dat we daar bij Antes allemaal even eigenwijs in zijn.”
“Wij zoeken naar de parels in ons werk. Die zitten hem soms in hele kleine dingen. Als een cliënt zichzelf met een diagnose beter kan gaan begrijpen en een manier vindt om met het leven en zichzelf om te gaan, dan is dat ons veel waard. Maar ook als iemand heel aarzelend tegenover hulpverlening staat en na een poosje er toch in slaagt een band met je aan te gaan en uit zichzelf naar afspraken komt, voelt dat als een enorme overwinning.”