Depressie paginakop

De eerste afspraak: het intake- en adviesgesprek

De eerste afspraak: het intake- en adviesgesprek

Je hebt besloten om jouw klachten aan te pakken. Veel mensen vinden dit geen gemakkelijke beslissing. Misschien ben je zenuwachtig en vraag je jezelf af hoe je je het beste kunt voorbereiden.

Als eerste is het goed om te weten dat jouw behandelaar het intake- en adviesgesprek voert. Die maakt een face to face intake- en adviesafspraak met je. Onder face-to-face contact verstaan we verschillende contactsoorten:

  • Afspraak op een locatie
  • Beeldbellen
  • Chatsessie
  • E-mail contact in plaats van face-to-face vanwege corona
  • Telefonisch contact in plaats van face-to-face vanwege corona
  • Beeldbellen in plaats van face-to-face vanwege corona

Voor het intakegesprek hebben we een aantal tips:

  • Ga niet alleen naar de afspraak. Twee mensen horen meer dan één en je kunt later het gesprek nog eens met elkaar doorspreken. Neem een familielid, vriend(in) of naaste mee naar de afspraak.
  • Bereid je afspraak voor en schrijf je vragen op.
  • Vraag door als je iets niet begrijpt.
  • Gebruikt de behandelaar woorden die je niet begrijpt? Vraag dan om uitleg.
  • Schrijf zaken op tijdens het gesprek. Of laat dit doen door degene die met je meegekomen is.
  • Herhaal in je eigen woorden wat de behandelaar heeft verteld. Zo kun je nagaan of je alles goed hebt begrepen.
  • Zorg dat je voldoende bedenktijd neemt wanneer je een beslissing moet nemen.

Tijdens je eerste afspraak onderzoeken we jouw klachten en doelen. En we bespreken wat de mogelijkheden zijn en hoe we je kunnen helpen.

Je kunt alvast over de volgende punten na te denken:

  • Wat zijn je klachten?
  • Wanneer heb je daar last van en hoe vaak?
  • Heb je nog andere problemen, zoals thuis of op het werk?
  • Wat wil je bereiken?
  • Wat verwacht je van de behandelaar?

Vragenlijsten

Mogelijk vragen we je voor de eerste afspraak online een aantal vragenlijsten in te vullen. Hiervoor ontvang je van ons inloggegevens voor onze beveiligde online omgeving. Heb je moeite met lezen? Vind je het lastig om de vragen te beantwoorden? Geen probleem, want onze medewerkers kunnen je helpen met het invullen. De informatie uit de vragenlijst kunnen we meteen bij de eerste afspraak gebruiken.

Onderzoeken

Om je goed te kunnen helpen, doen we een aantal onderzoeken. De onderzoeker stelt je gerichte vragen om erachter te komen wat er precies aan de hand is en wat je doelen zijn. Daarnaast doen we zo nodig een klein lichamelijk onderzoek. Verder bespreken we of je werk hebt, wat je in je vrije tijd doet en of je problemen hebt met wonen, geld of relaties. Zo proberen we een zo goed mogelijk beeld van je situatie te krijgen.

Heb je iemand meegenomen? Dan zullen we hem of haar ook een paar vragen stellen. Je familielid, vriend(in) of naaste kan daarnaast tijdens de behandeling ondersteuning van ons krijgen.

Je maakt tijdens de afspraak ook kennis met de hoofdbehandelaar. Diegene zal je ook een paar vragen stellen. 

Behandelovereenkomst

Aan het einde van jouw afspraak bespreken we de resultaten van de onderzoeken. We bespreken de volgende onderwerpen met je:

  • onderdelen van jouw behandeling
  • waar je de behandeling hebt
  • of er een opname nodig is
  • hoelang de behandeling gaat duren
  • of er een wachttijd is voor deze behandeling

Ben je akkoord? Dan is er sprake van een behandelovereenkomst. Je krijgt een kopie mee naar huis als je dat wilt. We plannen dan meteen een afspraak in voor de start van de behandeling.